Kerstmarkt en kerststallen wereldwijd

Kerstmarkt en kerststallen wereldwijd

Vorden
13.30 - 16.30

Deelnemers 8 / 10

Plaats:
Vorden - Gelderland
Deelnemers:
Min. 3 - max. 10

Deelnemers 8 / 10

Leeftijd:
40 - 65 jaar
Kosten:
€ 7,50
Uitleg kosten:
Entree museum en tentoonstelling

Adresgegevens

Website:
Wordt zichtbaar na aanmelden
Adres / Plaats:
Verzamelen:

Deelnemers 8 / 10

Nog 2 plekken vrij

Omschrijving

In het heiligenbeeldenmuseum vindt jaarlijks in december een tentoonstelling plaats van kerststallen en kerstgroepen van over de hele wereld. Op zaterdag 14 december is er tevens een klassieke kerstmarkt in Vorden.

Van de websites:
Het is al jaren een begrip in de regio, de Kerstmarkt in Vorden. Een kerstmarkt zoals een kerstmarkt moet zijn: met houten kramen, vuur waar je weer warm kan worden of brood kan bakken en met veel live muziek, glühwein en lekkere hapjes. Op de kerstmarkt staan meer dan 50 standhouders die hun producten aanbieden of een demonstratie geven. Zeker de moeite waard om je agenda voor vrij te houden.

Kerst op de Kranenburg met honderden kerstgroepen. Keramische groepen en groepen uit alle delen van de wereld

In de periode van vrijdag 6 december tot en met zondag 12 januari 2025 kan men weer volop genieten van de vele kerstgroepen die ieder jaar, in de in kerstsfeer versierde kerk/museum, worden tentoongesteld. Dit jaar met keramische groepen uit het keramisch erfgoed van Jac. Bongaerts en een selectie, van ruim 200 groepen, uit de verzameling van Tim Bottema.

Keramisch erfgoed

Uit de collectie van de St. Behoud en beheer keramisch erfgoed Jac. Bongaerts worden groepen getoond gemaakt in sieraardewerk. Hij werkte vooral in vierkleurenklei techniek waarmee gedraaide voorwerpen werden versierd in oplegtechniek met klei in 3 of 4 kleuren. Alle huizen, figuren en vee in de kerststal zijn met de hand gevormd en beschilderd.

Kerstgroepen Tim Bottema

Tim Bottema fascinatie voor de kerstgroep stamt al uit haar jeugd. Mijn ouders hadden een traditionele kerstgroep met beelden en een kindje Jezus in de kribbe. De beelden hadden veel te lijden, wij konden er niet van afblijven. De kerststal van haar ouders is een van de oudste van de expositie. Haar animo hiervoor groeide uit tot een heuse verzamelwoede. Ik ben begonnen met kerstgroepen, die uit één stuk waren gemaakt. Houtsnijwerk of aardewerk, dat soort groepen. Kon je er een man en vrouw met een baby in zien, dan was dat voor mij al een kerstgroep. Later ben ik ook groepen van losse beelden gaan verzamelen. Ze vindt het boeiend en interessant om te zien hoe elke bevolkingsgroep de geboorte van Christus uitbeeldt: De hele wereld is bezig met Kerstmis. Het blijft mij ontroeren. Inmiddels omvat haar verzameling miniatuurtjes uit Zuid Amerika. Gekleide poppetjes in een luciferdoosje of opengewerkte kalebas. Van heel eenvoudige, niet meer dan een gefiguurzaagd Afrika met een kerstgroep erop getekend, tot kitscherige kleurexplosies uit onder meer Polen.
  •     25 November om 13:13 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     08 November om 16:10 Gelderland
    heeft zich aangemeld.
  •     31 October om 23:49 Overijssel
    heeft zich aangemeld.
  •     18 October om 20:52 Overijssel
    heeft zich aangemeld.
  •     18 October om 19:25 Overijssel
    heeft zich aangemeld.
  •     18 October om 19:18 Gelderland
    heeft zich aangemeld.